ساختار غشایی کششی یا سازه چادری چیست؟

یک ساختار غشایی کششی (ساختار پارچه کششی) به عنوان ساختاری تعریف می شود که با کشش سیستم غشایی (به طور معمول با سیم یا کابل) مشخص می شود تا پشتیبانی سازه ای اساسی را به سازه ارائه دهد.

call2 - سازه های چادری و انواع آنها

 

ساختارهای کششی و انواع آنها چیست؟

در صنعت معماری یک شکل سقف مهیج وجود دارد که با روش های سنتی ساختمان تقریبا غیرممکن خواهد بود ، این طراحی های باورنکردنی با تکنولوژی ساختار پارچه کششی تحقق می یابد. در روزهای اخیر ، سازه های کششی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار گرفته اند. تنش و فشردگی دو نیرویی هستند که هنگام مطالعه معماری چیزهای زیادی در مورد آنها می شنوید. معماری کششی یک سیستم ساختاری است که عمدتا از تنش به جای فشرده سازی استفاده می کند. نامهای دیگر ساختار کششی شامل معماری پارچه کششی ، معماری پارچه ، ساختار کششی ، ساختار تنش سبک ، و غیره است. بیایید این روش مدرن و باستانی ساختمانی را کشف کنیم.

 

 

این سازه ها از دهه 1970 توسعه یافته اند و در حال حاضر شامل برخی از دراماتیک ترین آثار معماری تا به امروز با ارائه طیف گسترده ای از طرح های فرم آزاد و سیستم های سقفی است. این سازه ها سبک هستند و از تنش برای ایجاد فرم سه بعدی استفاده می کنند. کشش پارچه باعث ایجاد هرگونه خلال در پارچه می شود و برای مقاومت در برابر مواد ایجاد می کند تا در برابر هرگونه هوای شدید و آسیب های احتمالی مقاومت کند.

 

سیستم کششی ، از نظر ساختاری با ترکیب سه عنصر رسمیت می یابد: (1) قطب “دکل” یا ثابت یا مجموعه قطبهای پشتیبانی. (2) کابل های تعلیق ، و (3) “غشایی” به شکل پارچه (به عنوان مثال ، PVC ، PTFE ، ETFE) یا شبکه کابل. با توجه به نیروهای کششی ، ساختارهای کششی را می توان به سه نوع طبقه بندی کرد: سازه های کشش غشایی ، ساختارهای کششی مش و پنوماتیک.

 

برنامه های کاربردی شامل ورودی ها ، پیاده راهها ، استادیوم های ورزشی ، آمفی تئاترها ، حمل و نقل ، خرده فروشی ، نمایشگاه ها ، نقاط دیدنی و غیره است. در مقایسه با سایر سازه های سنتی ، ساختار کششی مزایای مثبتی دارد. به عنوان مثال ، آنها به راحتی از پیش ساخته ، قادر به پوشاندن دهانه های بزرگ و قابلیت انعطاف پذیری خوب هستند. شکل متداول یک ساختار کششی ، غشایی است که در کابل های فولادی برای ساخت یک سقف غیرقابل تصور نگه داشته می شود.

 

 

انواع ساختار کششی

tensile - سازه های چادری و انواع آنها

  1. ساختار پنوماتیک

 

این سازه پارچه معمولاً در ساختمانهای نما و چادرهای گنبدی استفاده می شود ، غشای محافظ با فشار هوا پشتیبانی می شود.

 

  1. ساختار تنش غشایی

 

یک ساختار مربوط به سازه هایی است که در آن غشایی توسط کابل ها نگه داشته می شود و توزیع تنش های کششی را از طریق فرم خاص خود امکان پذیر می کند.

 

  1. ساختار تنش مش

 

این سیستم ساختاری دارای مش کابل هایی است که نیروهای ذاتی را حمل می کند و آنها را به عناصر جداگانه منتقل می کند ، به عنوان مثال ، ورق های شیشه یا چوب.

 

 

با وجود سه پایه ساختاری ، سازه های کششی را می توان به اشکال شگفت انگیز طراحی کرد ، کلیه طرح های پارچه کششی اساساً مشتقات سه شکل هستند: مخروطی ، طاق بشکه و هایپار.

 

  1. مخروطی

 

شکل مخروطی ، مشخص شده توسط یک قله مرکزی ، به راحتی با شکل چادر یا چتر مانند آن مشخص می شود. طرح های مخروطی می توانند یا دکل های یک یا چند را نشان دهند. برای هر دو گزینه طراحی ، غشاها بین یک حلقه در اوج و ستونهای پشتیبانی محیط پایین تر کشیده می شوند. مخروطها برای پوشاندن مناطق بزرگ و بارگذاری باران شدید یا برف بسیار مؤثر است.

 

  1. طاق بشکه

 

یک شکل قوسی موازی ، معمولاً با طرح قوس خمیده مشخص می شود. این طرح های طاق موازی خمیده متقارن ، یک سایبان غشایی با تنش فوق العاده عملکردی را تشکیل می دهند که می تواند مسافت های طولانی مانند یک عرصه ورزشی یا مناطق کوچکتر مانند ورودی را در بردارد. بسته به نوع دهانه ، یک سیستم طاق بشکه می تواند یک روش بسیار مقرون به صرفه برای وارد کردن غشای کششی در یک پروژه به دلیل ماهیت تکراری در طراحی و کارآیی مواد باشد.

 

  1. هایپار

 

یک شکل paraboloid های پیچیده پیچ خورده ، که به آن ساختار ضد انعقادی یا سقف زین نیز گفته می شود ، به دلیل داشتن زیبایی زیبایی ، یکی از رایج ترین ساختارهای غشایی کششی (به عنوان مثال ساختار پارچه بادبان سایه خورشید) است. ساختارهای هیپال برای دوام و مقاومت در برابر دو انحنای متضاد ، که به عنوان ضد انعقادی نیز شناخته می شوند ، متکی هستند که از نظر تعالی با حفظ شکل و رواناب از آب ، بسیار عالی است. این نوع سازه برای سایه بان بر روی مناطق صندلی یا پیاده روهای پر تردد ایده آل است.

call2 - سازه های چادری و انواع آنها