سازه های چادری کششی یکی از انواع سازه های چادری می باشد که بسیار از نوع های دیگر آن پر کاربرد تر و محبوب تر می باشد.در ابتدای مقاله لازم است که به طور کلی درباره ی ساختار و سازه های چادری و کاربرد ۀن صحبت کنیم و سپس به نوع کششی آن بپردازیم.سازه های چادری به سازه های غشایی نیز مشهور می باشند. و ساختار آن ها پوسته ای کششی و نازک و  پارچه مانند می باشد که خاصیت کشسانی را برای این نوع سقف ها فراهم می کند. وقوس ها و ستون هایی که موجب استحکام این بناها می باشد. و معمولا نیزلبه ی این سازه ها و سقف های چادری به شکل مقعر و روبه بیرون می باشد تا این مسئله باعث شود از پارگی آن ممانعت به عمل آید.مواد سازنده ی این نوع سازه از الیاف،پلیمر،،کامپوزیت و… ساخته شده است که با استفاده از ترکیبی از علوم مکانیک ،معماری و فیزیک در دسترس طراحان قرار گرفته است. البته استفاده از این مواد نیازمند تخصص می باشد و لازم است که مهندسان و طراحان سازه بر  روی ویؤگی های مقاومت و اندازه و وزن و کشش و … نظارت لازم را داشته باشند.

call2 - سازه های چادری کششی

 

از دیگر ویژگی سازه های چادری این می باشد که میزان استفاده از مصالح و موارد برای ساخت آن به نسبت سایر سازه ها از لحاظ اقتصادی ارزان تر می باشد و نوع کار آن نیز با سهولت و سریع انجام خواهد شد و معمولا پروژه های ساخت این نوع بناها در مدت زمان کوتاهی تمام می شوند.این نوع بنا در موثعیت ها و مکان های مختلفی کاربرد مخصوصی به خود را دارد. به عنوان مثال در استادیوم ها، سیرک ها ،استخر ها ،و هم چنین گلخانه ها و بسیاری از مکان های دیگر کاربردی هستند.تا به این قسمت به طور اختصار درباره ی این که سازه های غشایی و یا سازه های چادری چیست و از چه موادی تشکیل شده است صحبت کردیم در ادامه می خواهیم به نقش این سازه و انواع آن در معماری بپردازید.

 

سازه های چادری کششی

از زمان راه اندازی این سازه ها تاکنون تحولی عظیمی در صنعت معماری رخ داده است و جایگزین سازه های فولادی و مواد سازنده ی آهنی شده است و بسیاری از پروژه ها به دلیل مقرون به صرفه بودن این سازه ها و بحث زیبایی شناختی آن به استفاده از این بناها روی آورده اند.در واقع همانطور که گفتیم وجود این ساختار و ترکیبی از علوم معماری و ساخت و ساز طراحان و مهندسین حرفه ای توانستند از این سازه در بسیاری از پروژه ها بهره مند شوند.از نظر ساختار این سازه از دو اصل اساسی مانند پارچه ی غشاء مانند و ستون و قوس هایی تشکیل شده است که از نظر معماری این عوامل باعث می شود که استحکام سازه بیشتر شده وکشسان تر و منعطف تر نمایش داده شود. در واقع این سازه از نظر زیبایی شناختی در معماری بسیار حائز اهمیت می باشد.تفاوت در شکل ظاهری آن در کیفیت ارائه و ساخت این نوع سازه تفاوتی به عمل نمی آورد و براساس موقعیت هر مکان و با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه شکل متفاوتی از آن ساخته می شود.

15 - سازه های چادری کششی

متدوال ترین شکل استفاده از این نوع سازه ها شکل کششی آن است و همانطور که می بینید در استادیوم ها و آمفی تاتر ها و ورودی و حمل نقل از این مدل استفاده می شود. مدل کششی سازه های چادری معمولا ساختاری غشایی است که با توجه به انعطاف پذیری و شفاف بودن آن بسیار مورد استقبال قرا گرفته است. همینطور این مدل از این سازه طول بیش تری داشته و برای مکان هایی با مساحت های بزرگ  درست مانند استادیوم ها بسیار کاربری می باشند.سازه های چادری  آن هم از نوع کششی با ساختار منعطف خود موجب می شود که مهندسین و طراحان امکان طراحی به شکل های نامحدود را داشته باشند. در واقع به عنوان مثال برای استفاده از آن به عنوان سقف پارکینگ هایی با مساحت های بزرگ به جای استفاده از سقف های فولادی و ستون های آهنی از این سازه های سبک و منعطف استفاده کنند.این سازه ها با وجود ویژگی هایی که مطرح کردیم به نسبت سایر انواع سازه های چادری بسیار پر کاربرد تر و محبوب تر است.

کاربرد سازه های چادری کششی

در واقع این نوع سازه علاوه بر کاربردی که به عنوان سایه بان بر  روی مساحت های بزرگ تر نیز دارد از  نظر زیبایی شناختی و قوس ها و مقعر  بودن لبه ی آن نیز بسیار کارآمد می باشد. به صورت کلی سازه‌های  چادری از نوع کششی از  نظر تناسب نیز و ابعاد آن نیز به سه گروه اصلی  تقسیم می‌شوند. سیستم‌های خطی که در ساختار این نوع سازه وجود دارد که  شامل سازه‌های کابلی می‌شوند در این نوع سازه یعنی مدل کششی آن بسیار تر می باشد.از تفاوت های سازه های چادری کششی با انواع دیگر آن این می باشد که این سیستم‌های خطی  موجب می شوند که به دلیل  پیش‌ تنیدگی های بسیاری که وجود دارد به گونه ای  تقویت شوند، و همانطور که در شکل کششی این سازه ها مشاهده می کنید  با ایجاد انحنا هایی که دارا می باشد شکل منحنی  و طنابی مانند  داشته باشد. غشاها  و یا شبکه‌های مسطحی که پارچه مانند می باشند و روی سازه منتاژ می شود به چند گروه  مختلف طبقه‌بندی می‌شوند.این شبکه‌های مسطح و پارچه مانند کششی روی سازه  می‌توانند در هر موقعیت افقی، عمودی  و  یا حتی  مایل قرار بگیرند. هم چنین ممکن است که  اشکال متنوعی نیز به خود بگیرند، و از نظر تنوع در زیبایی شناختی داتشه باشند.

سازه‌های چادری کاربرد های  گسترده‌ و متنوعی را در موقعیت های مختلف دارند و به‌عنوان سازه‌هایی برای مکان های  موقت  نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال برای نمایشگاه‌ها، بازارها و یا اردوگاه های ارتش نیز کاربرد  دارند. اگرچه،  از این سازه های چادری کششی برای  مکان هایی دائمی نیز مورد استفاده قرار می گرد.  مانند پایانه‌های اتوبوس و حمل و نقل ، موزه‌ها و حتی پارک ها و فضاهای سبز و استخر ها هم استفاده می‌شوند.این نوع سازه  بیشتر در مکان‌هایی با آب‌وهوای معتدل استفاده می‌شوند. زیرا اگر  بخواهیم نوع کششی آن ها را عایق کنیم کاری دشوار می باشد. در کل استفاده از  سازه های چادری چهار نوع چادری و چه از انواع دیگر به‌دلیل سبک بودن  وزن آن ،  انتخابی بسیار ایده آل برای مناطق زلزله‌خیز هستند. و جای سازه های فولادی می تواند باشد..

tensile fabric structure 28 - سازه های چادری کششی

 

call2 - سازه های چادری کششی