سازه های چادری که امروزه به عنوان یک تحولی در ساخت و ساز به شمار می رود در مقایسه با دیگر  سازه های فولادین بسیار مورد استقبال و محبوبیت قرار گرفته است. قبل از بیان نوع مدرن این نوع سازه  در این مقاله قصد داریم در ابتدا بیشتر با ساختار و نوع آن آشنا می شویم.سازه های چادری به سازه های غشایی نیز مشهور می باشند. و ساختار آن ها پوسته ای کششی و نازک و  پارچه مانند می باشد که خاصیت کشسانی را برای این نوع سقف ها فراهم می کند. وقوس ها و ستون هایی که موجب استحکام این بناها می باشد. و معمولا نیزلبه ی این سازه ها و سقف های چادری به شکل مقعر و روبه بیرون می باشد تا این مسئله باعث شود از پارگی آن ممانعت به عمل آید.

call2 - سازه های چادری مدرن

مواد سازنده ی سازه های چادری

مواد سازنده ی این نوع سازه از الیاف،پلیمر،،کامپوزیت و… ساخته شده است که با استفاده از ترکیبی از علوم مکانیک ،معماری و فیزیک در دسترس طراحان قرار گرفته است. البته استفاده از این مواد نیازمند تخصص می باشد و لازم است که مهندسان و طراحان سازه بر  روی ویؤگی های مقاومت و اندازه و وزن و کشش و … نظارت لازم را داشته باشند.از دیگر ویژگی سازه های چادری این می باشد که میزان استفاده از مصالح و موارد برای ساخت آن به نسبت سایر سازه ها از لحاظ اقتصادی ارزان تر می باشد و نوع کار آن نیز با سهولت و سریع انجام خواهد شد و معمولا پروژه های ساخت این نوع بناها در مدت زمان کوتاهی تمام می شوند.این نوع بنا در موثعیت ها و مکان های مختلفی کاربرد مخصوصی به خود را دارد. به عنوان مثال در استادیوم ها، سیرک ها ،استخر ها ،و هم چنین گلخانه ها و بسیاری از مکان های دیگر کاربردی هستند.تا به این قسمت به طور اختصار درباره ی این که سازه های غشایی و یا سازه های چادری چیست و از چه موادی تشکیل شده است صحبت کردیم در ادامه می خواهیم به نقش این سازه و انواع آن در معماری بپردازیم.

 

نقش سازه های چادری مدرن

از زمان راه اندازی این سازه ها تاکنون تحولی عظیمی در صنعت معماری رخ داده است و جایگزین سازه های فولادی و مواد سازنده ی آهنی شده است و بسیاری از پروژه ها به دلیل مقرون به صرفه بودن این سازه ها و بحث زیبایی شناختی آن به استفاده از این بناها روی آورده اند.در واقع همانطور که گفتیم وجود این ساختار و ترکیبی از علوم معماری و ساخت و ساز طراحان و مهندسین حرفه ای توانستند از این سازه در بسیاری از پروژه ها بهره مند شوند.از نظر ساختار این سازه از دو اصل اساسی مانند پارچه ی غشاء مانند و ستون و قوس هایی تشکیل شده است که از نظر معماری این عوامل باعث می شود که استحکام سازه بیشتر شده وکشسان تر و منعطف تر نمایش داده شود. در واقع این سازه از نظر زیبایی شناختی در معماری بسیار حائز اهمیت می باشد. به عنوان مثال با توجه به این که این سازه از انواع مختلفی بهره مند است و در سه مدل مخروطی و کشسانی و اسبی ارائه می شود بنابراین با توجه به متراژ مورد نظر تنوع در ارائه ی  بنا وجود دارد.

19 - سازه های چادری مدرن

معماری سازه های چادری مدرن

و این یک اصل مهم در علم معماری است. در واقع هنگامی که یک سازه علاوه بر کاراییی و عملکرد مناسبی که در جهت رفع نیاز کاربران انجام می دهد از نظر بعد زیبایی شناختی نیز در شرایط مطلوبی قرار می گیرد باعث می شود که در علم معماری بسیار مورد توجه و استفاده قرار گیرد.بنابراین به عنوان یک سازه ی جدید و بدیع در این بحث وجود دارد.لازم به ذکر است که تمامی معماران مطرح دنیا مانند فری اتو نیز در طول تجربه ی کاری خود به دنبال ابداع  سبکی از معماری بوده است که امکانات کششی و سبک و شفاف را مورد برسی قرار بگیرد.در بحث سازه های چادری مدرن همه ی نوع از این سازه ها در قالب جدیدترین تکنولوژی ها و فناوری های نوین قرار گرفته و با توجه به تنوع بالایی که دارا می باشد در همه ی شکل های مختلف به صورت مدرنیته ساخته و نصب می شوند. در واقع مدل کششی این نوع سازه از نوع سازه های چادری مدرن به شمار می رود که بسیار توسط در خواست کنندگان و مهندسان مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

انعطاف پذیر بودن و نوع  معماری این نوع سازه های چادری مدرن که با توجه به پروژه ه ای مختلف به زیبایی ساخته می شوند  باعث شده است که  تنها محدود به  طراحی و هندسه نباشد و بحث زیبایی  شناختی را  به بحث دوام و استحکام و عملکرد مناسب این سازه ترکیب کند.   سال های زیادی می شود  که سازه های چادری مدرن جای سازه های  فولادی و آهنی را که احتمال زنگ زدگی زیادی برای آن وجود داشت را گرفته اند.جالب است که با توجه به این که این سازه ها به نسبت نمونه ی مدرنی که دارند به نسب سایر سازه ها مقرون به صرفه و قیمت مناسب تر می باشند  و با صرف هزینه ای بسیار کمتر نسبت  به پرداخت  سقف های آهنی  و غیرقابل انعطاف  که نه تنها سبک و منعطف نیستند بعضاً  نا ایمن نیز می باشند.با استفاده از انواع این سازه های چادری  می توانید  از آن ها به عنوان سایبانی استفاده کنید که محدود به مکانی خاص نمی باشد و  برای تمام فصول مناسب می باشد.انواع  مدرن سازه های پارچه ای با تنوع و شکل های مختلف، یکی از فاکتور هایی است که می تواند در هر پروژه ای  و  با هر نوع کاربردی  چه در مکان های عمومی و دائمی و چه در موقعیت ها موقتی مانند اردوگاه های ارتش و یا تیم هلال احمر و…  به عنوان سایبانی  پارچه مانند با هدف های مختلف در  محوطه ی آن محیط  مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که مواد به کار رفته شده در این سازه های مدرن  می تواند با کمترین ستون و بدون استفاده ی زیاد از آهن و یا ستون هایی با ضخامت و بلند به کار رود.

call2 - سازه های چادری مدرن