سقف ریلی چیست و چه کاربردی دارد؟ حتماً همه شما خودروهایی را که بر روی خود ریل‌هایی برای حمل بار دارند دیده‌اید. ریل‌های سقفی خودرو به‌منظور حمل‌و‌نقل ساده‌تر بار برای خودروها طراحی شده‌اند. اگر ازجمله افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنید و یا با تعداد زیادی اعضای خانواده همواره وسایل و چمدان‌های زیادی را برای سفر همراه خود می‌برید؛ مطمئناً با کمبود فضا در صندوق‌عقب خودرو خود مواجه شده‌اید.

call2 - سقف ریلی و کاربردهای آن

سقف ریلی خودرو برای رفع چنین مشکلی ایجاد شده است؛ شما می‌توانید اضافه‌بار خود را بر روی سقف به ریل سقف ماشین خود متصل کرده و با خیال راحت به سفر خود بپردازید. این سقف‌ها به‌صورت دو میله عمودی بر روی ماشین تعبیه شده‌اند که در بعضی مدل‌ها توسط کارخانه سازنده بر روی ماشین و جزو متعلقات اصلی نصب شده است؛ اما این محصول بر روی همه مدل‌های خودرو وجود ندارد و شما اگر نیاز به این محصول برای خودرو خود دارید، باید آن را جداگانه خریداری کنید.

نکات مهم قبل از خرید سقف ریلی ماشین

قبل از اینکه برای خودرو خود اقدام به خرید این محصول کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا به خودرو خود صدمه نزده و یا پول خود را بیهوده خرج نکرده باشید. ازجمله اینکه ابتدا ابعاد خودرو خود را به‌درستی اندازه‌گیری کرده و متناسب با ابعاد خودرو خود اقدام به خرید سقف ریلی کنید. در بعضی مدل‌های خودرو امکان نصب ریل نیست به جهت اینکه برای آن ابعاد، ریل سقف طراحی نشده است.

نکته مهم دیگر قبل از خرید این است که توجه کنید که خودرو شما توان حمل بار بر روی سقف را دارد یا خیر. در بعضی از مدل‌های خودرو نمی‌توان باری بر روی سقف قرار داد، چراکه به خودرو آسیب می‌زند. درواقع آن خودرو تحمل وزن بار را ندارد؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید ریل با نمایندگی خودرو خود تماس گرفته و از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

11111 2 - سقف ریلی و کاربردهای آن

نکات مهم قبل از خرید سقف ریلی

انواع سقف ماشین به‌صورت ریلی

در حالت کلی می‌توان دو نوع رایج از سقف ریلی ماشین را نام برد که ازلحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت دارند:

نوع اول سقف ریلی ازلحاظ شکل ظاهری به یک c برعکس شباهت دارد. پایه‌های آن بر روی خودرو نصب شده است و خود آن فاصله‌ای چند اینچی از سقف خودرو دارد.

اما نوع دوم که ظاهری شکیل‌تر هم دارد هیچ شکافی بین سقف خودرو و این محصول وجود ندارد و ازاین‌رو به حالت چسبیده به سقف به نظر می‌رسد و کاملاً صاف است.

2222 4 - سقف ریلی و کاربردهای آن

انواع سقف ریلی برای ماشین

چه تفاوتی بین ریل سقفی و قفسه سقف وجود دارد؟

اگرچه در نگاه نخست این دو محصول با هم اشتباه گرفته می‌شود؛ اما باید گفت که مورد اول چیزی جدا از مورد دوم است. البته ناگفته نماند که هر دو این وسیله‌ها برای حمل بار و نگه‌داری بار اضافی بر روی خودرو هستند.

اولین تفاوت آن‌ها در نوع جهت‌گیری میله‌های آن‌ها است. سقف ریلی در طول خودرو از جلو به عقب سقف خودرو کشیده شده است و معمولاً از قبل توسط سازنده خودرو بر روی آن نصب شده است؛ اما قفسه‌های سقف از راست به چپ و از این در به آن در بر روی سقف خودرو نصب می‌شوند و باید توسط خود خریدار جداگانه خریداری شوند.

سقف ریلی معمولاً به‌تنهایی برای حمل بار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ اما با نصب وسایل حمل بار دیگر برای نگه‌داری بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفسه‌های سقف که به آن‌ها کراس میله هم گفته می‌شود باید از نمایندگی بر روی خودرو شما نصب شود. قفسه‌های سقف به نسبت ریل سقف تحمل وزن بار بیشتری دارند و نسبت به ریل محکم‌تر و سخت‌تر طراحی شده‌اند.

333 - سقف ریلی و کاربردهای آن

چه تفاوتی بین ریل سقفی و قفسه سقف وجود دارد؟

چه وسایلی را می‌توان بر روی ریل حمل کرد؟

بسته به نوع و مدل خودروتان شما می‌توانید وزن خاصی را بر روی محصول نصب شده بر روی خودرو خود حمل کنید. بدیهی است که حمل بیشتر از حد توان خودرو به آن آسیب وارد می‌کند؛ بنابراین قبل از حمل بار بر روی قسمت فوقانی ماشین از میزان وزنی که می‌تواند تحمل کند اطمینان حاصل کرده و از سازنده آن به‌طور دقیق سؤال کنید. البته این موارد را با استفاده از کتابچه راهنمای خودروتان هم می‌توانید مطلع شوید.

اما وسایلی که می‌توانید بر روی سقف خودرو حمل کنید انواع چمدان و بار و وسایلی مانند دوچرخه، اسکی، تخته موج‌سواری، جعبه و حتی قایق است. ازآنجایی‌که ریل‌های سقف به شکل آیرودینامیکی هستند صدای باد ایجاد نمی‌کنند. این سقف علاوه بر کارایی اصلی خود که حمل بار اضافی است ظاهر اسپرتی به خودرو می‌بخشد و در جذابیت ظاهری خودرو شما نقش مثبتی ایفا می‌کند.

آیا این محصول به‌صورت ریلی برای خودرو واجب است؟

پاسخ این سؤال به سبک زندگی خود شما برمی‌گردد. اگر شما خودرویی خریداری کرده‌اید که ریل سقف ندارد باید به سبک زندگی و نحوه مصرف خود از ماشینتان توجه کنید.

برای مثال اگر تعداد اعضای خانواده شما زیاد است یا فرزندانی دارید که هنگام مسافرت همواره چندین چمدان پر از وسایل دارند یا علاقه دارند لوازم تفریحی خود مانند دوچرخه و اسکی و … را با خود به سفر ببرند یا حتی خود شما عادت به حمل لوازم زیادی هنگام سفر دارید، باید گفت که خرید ریل سقف و در کنار آن سایر متعلقات حمل بار بر روی سقف خودرو مانند قفسه‌های سقف برای شما کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

اما اگر وسایل شما از یک یا دو چمدان بیشتر نمی‌شود و یا فرزندانی ندارید، خرید سقف ریلی فقط جنبه تزئینی برای خودرو شما دارد و موردنیاز خودروتان نیست.

444 1 - سقف ریلی و کاربردهای آن

آیا سقف به‌صورت ریلی برای خودرو واجب است؟

جمع‌بندی پایانی

این محصول جزو متعلقات یک وسیله نقلیه است که برای حمل بار اضافی بر روی سقف خودروتان تعبیه شده است. در بعضی از خودروها توسط سازنده و به‌طور فابریک بر روی سقف تعبیه شده است؛ اما در برخی مدل‌ها ریل بر روی سقف خودرو وجود ندارد و شما با توجه به سلیقه و سبک زندگی خود می‌توانید از نمایندگی اقدام به خرید آن نمایید.

در هنگام خرید این محصول ماشین باید ابعاد سقف را به‌طور دقیق اندازه گرفته و متناسب با آن این محصول خریداری کنید و نکته مهم‌تر اینکه حتماً مطمئن شوید که خودرو شما توان حمل بار، بر روی سقف را دارد یا خیر؟ ابعاد خودرو برای حمل ریل مناسب هست یا نه و سپس اقدام به خرید نمایید.

 

call2 - سقف ریلی و کاربردهای آن