قبل از بیان سازه های چادری معروف باید بگوییم که مروزه با توجه به گسترش اینترنت و پیشرفت تکنولوژی و نیاز انسان ها به انجام اقداماتی برای بهبود کیفیت زندگی انسان تحولی عظیم در صنعت  های مختلف مانند کشاورزی و معماری و ساخت و ساز و… به وجود آمد و انسان ها با توجه به توانایی موجود در خود و استفاده از علم و فناوری و بهره مندی از علوم مختلف اقدام به گسترش استفاده از این فناوری های نوین کرده و عملکرد های خود را بهبود بخشیدند.یکی از این سازه هایی که توسط انسان ساخته و راه اندازی شد در صنعت معماری و ساخت و ساز بود که انسان ها با بهره مندی از فناوری اقدام به ساخت سازه های چادری کردند.البته این مسئله پدیده ای جدید نبوده و ریشه ای در گذشته نیزدارد.همانطور که می دانید این بنا در ایران نیز در گذشته توسط قوم های عشایر و کوچ نشینان به سبک و سیاقی سنتی تر مورد استفاده قرار گرفته است.

call2 - سازه های چادری معروف

اما امروزه به شکل صنعتی و با بهره مندی از به روز ترین تکنولوژی ها و استاندارترین مواد انسان ها اقدام ساخت انواع سازه های چادری کردند که بسیار نیز مورد استقبال و استفاده ی گسترده قرار گرفت. لازم است که قبل از این که به انواع آن بپردازیم بیشتر با خود این بنا و ساختار آن آشنایی داشته باشیم.سازه های چادری که معمولا به سازه های غشایی نیز مشهور هستند  معمولا به شکل سقف هایی از جنس پلیمر ها و الیاف و …می باشند که با توجه به شکل سایه بان بودن آن ها در موقعیت های مختلفی کاربرد دارند. از نظر برسی ساختار آن نیز می توان گفت که در واقع این بنا از دو جزء کلی پوسته ای پارچه مانند و ستون ها و قوس هایی تشکیل شده است که مجموع آن ها استحکام و مقاومت را به همراه دارد.

ساختار سازه های چادری چگونه است؟

در واقع باتوجه به شکل پوسته  و غشا مانند خود حالت کشسانی را حفظ کرده است و موجب انعطاف پذیری و کشسان بودن این بنا می شود و  با توجه به ستون ها و قوس هایی که در کنار این غشا به کار  رفته است در برابر نیروی بیرونی مانند طوفان و باد مقاومت می کند و از پارگی آن جلوگیری می شود.و هم چنین ساختار و لبه ی بیرونی آن معمولا به شکل مقعر و بیرونی ساخته می شود که موجب مقاومت بیش تر آن می شود. همین وجود مواد استاندارد در ساختار آن و همین طور استفاده از ساختار نوین آن الهام بخش ساخت این نوع سازه ها در دنیا بوده است.وجود ساخت و ساز زود و با سرعت زیاد و هم چنین قابلیت جمع و باز شوندگی آن  و طول عمر و دوام و مقرون به صرفه بودن آن موجب شده است که بسیار به سمت استفاده ازانواع  این سازه روی آورده شود و مورد استقبال قرار بگیرد. همانطور که کاربرد این سازه های چادری در موقعیت ها و  مکان های مختلف می باشد انواع مختلفی را نیز دارا می باشد که در ادامه به برسی آن خواهیم پرداخت.

مسجد النبی

یکی از این بناهای معروف که توسط سازه های چادری ساخته شده است مسجد مقدس پیامبر در مدینه می باشد.که از نوع کششی این نوع سازه در گنبد خود استفاده کرده و چاه های نوری روی آن وجود دارد که روی نماز خانه ی این مسجد را نورانی می کند

.22 - سازه های چادری معروف

گنبد جورجیا

از دیگر سازه های چادری معروف در دنیا گنبد جورجیا یک استادیوم گنبدی شکل در جنوب شرقی ایالات متحده می  باشد که چندین بار این مکان میزبان بازی های مهم المپیک بوده است. از دیگر سازه های چادری معروف در دنیا توسط یک معمار مشهور آلمانی به نام فری اتو ساخته و طراحی شده است. این معمار آلمانی مشهور با استفاده از  سازه های چادری به طراحی پارک المپیک پرداخته است که با هدف برگزاری بازی های المپیک تابستانی راه اندازی شده است. البته این مکان با استفاده از این سازه امروزه محل اجتماعات فرهنگی ،مذهبی و ورزشی نیز می باشد.فرودگاه بین المللی دنور از دیگر سازه هایی بود که با بهره مندی از این سازه توانست در بازدید بسیار و محبوبیت قرار بگیرد.پروژه ی این فرودگاه در دهه ی نود میلادی  به پایان رسید لازم به ذکر است که این فرودگاه  سومین فرودگاه بزرگ جهان است.

16 - سازه های چادری معروف

سقف فایبرگلاس با روکش تفلون این فرودگاه به گونه ای مناسب طراحی شده است.این سازه چادری در مدت زمان زیادی که از ساخت و نصب آن می گذرد هم چنان استحکام خود را دارد. وبا توجه به شرایط آب و هوایی مختلفی که تجربه کرده است تغییری نکرده است. البته ساختار سازه های چادری در بسیاری از مکان ها و موقعیت ها به کار می رود و محدود به مکان خاصی نمی شود اما این موارد از بارز ترین و مشهور ترین آن ها بود. حتی در ایران نیز در بوستان آب و آتش می توانید نمونه ای از این سازه های چادری را به راحتی مشاهده کنید.

گنبد هزاره

از دیگر مکان های مشهوری که در حوزه ی ساخت و ساز از سازه های چادری استفاده کرده اند را می توان به  گنبد هزاره  واقع در کشور لندن اشاره کرد که یکی از بزرگ ترین گنبدها از این نوع در جهان می باشد. سازه غشایی که در این بنا به کار  رفته است از نوع کششی و  با قطر سیصد و بیست متر بوده  است.

3 - سازه های چادری معروف

ساختمان مهم دیگری که در این زمینه مشهور می باشد مرکز ورزش های آبی بیجینگ است که  علاوه بر این مرکز ورزش های آبی استادیوم ملی نیز دارد که در هردو این بنا ها از  سازه های غشایی استفاده شده است. این مرکز ورزشی برای المپیک تابستانی در سال دو هزار و هشت طراحی و  ساخته شده است.این ساختمان همانند یک باشگاه  برای ورزش های می ماند که  نمای آن با استفاده از این نوع سازه  به صورت زیبایی در  کنار هم چیده شده است  و ساختاری حباب مانند ایجاد کرده اند.به طور کلی مکان های زیادی در کشور های مختلفی وجود دارد که از این سازه ها بهره می برند و بسیاری از آن ها نیز جزء موارد توریستی و تفریحی آن کشور به شمار می روند.

call2 - سازه های چادری معروف