قبل از برسی سازه های چادری باید بگوییم که امروزه با توجه به افزایش جمعیت و گسترش جوامع بشری علم و فناوری به گونه ای افزایشی رو به پیشرفت می باشد. در گذشته با توجه به آشنا نبودن انسان ها با موضوع اینترنت و علم و فناوری و استفاده از علوم نوین انسان ها در ارائه ی عملکرد خود محدود بوده اند.در واقع به عنوان مثال به دلیل آشنا نبودن انسان ها با علوم فناوری و استفاده از ساخت و ساز های نوین و بهره مندی از هوش مصنوعی و… بسیاری از سازه های آن ها یه شکل بوده و در واقع خلاقیت و بره مندی از آن ها وجود نداشت.اما امروزه انسان ها با گسترش تعداد جمواع بشری و نیاز آن ها به داشتن دنیای پیشرفته تر و استفاده از قدرت ذهن انسان ها و هم زمان با روی کار آمدن  اینترنت  و استفاده از فناوری های نوین و هوش مصنوعی و هم چنین استفاده از ربات های مختلف در زمینه ی عملکرد های متفاوت توانستند از قدرت ذهن خود استفاده کرده و اقدام به اموری کنند که علاوه بر این که یک زندگی راحت تر و با امکاناتی فراتر را برای هم نوعان خود بسازند بلکه استفاده از قدرت ذهن انسان را نیز به نمایش بگذراند.

call2 - سازه های چادری

این امر در مرور زمان گسترش یافت و انسان ها توانستند در زمینه های مختلف دست به اقداماتی بزنند که به معنای واقعی نشان دهنده وجود تدبیر و استفاده از علم و  فناوری نوین می باشد. این اقدامات در زمینه های مختلفی گسترش یافت و انسان ها توانستند در  زمینه های مختلف مانند استفاده از ابزار آلات و صنعت و کشاورزی و ساخت و ساز و معماری و … قدرت نمایی کنند .به گونه ای که امروزه شاهد پدیده های مختلفی می باشیم که با بهره گیری از انرژی خورشیدی کار می کنند.و این نشان دهنده ی وجود نقش موثر پیشرفت علم و فناوری در این مسائل و بهبود کیفیت زندگی انسان ها می باشد. همانطور که گفتیم یکی از این اقداماتی که انسان ها با گسترش علم و استفاده از هوش و خلاقیت و با توجه به فناوری نوین استفاده کرده اند بهره مندی از سازه های چادری می باشد. ممکن است که تا به حال با این موضوع آشنایی نداشته و ندانید که این سازه ها چیست و چه اقداماتی را انجام می دهند. در ادامه می خواهیم شما را بیش تر با این مسئله آشنا کنیم تا ببینیم که این سازه ها چیست و چه تاثیری در بهبود کیفیت زندگی انسان داشته است؟

سازه های چادری چیست؟

ممکن است که شما تا به حال با این نوع سازه آشنایی نداشته باشید و لی باید بگوییم که با توجه به پیشرفت فناوری نوین این نوع سازه مدت زمانی می شود که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به ویژه کسانی که در  زمینه ی ساخت و ساز و معماری فعالیت دارند از این نوع سازه بسیار آشنا و بهره مند می باشند. اگر بخواهید در باره ی این نوع معماری و ساخت و ساز اطلاعاتی داشته باشید متاسفانه باید بگوییم که منابعی که اطلاعاتی در اختیار شما بگذارند محدود می باشند.اما آشنایی با این نوع سازه نیازمند تحقیق و یا برسی های بیشتر می باشد.

4 - سازه های چادری

محبوبیت سازه های چادری

در واقع محبوبیت این نوع سازه و شناخته شدن آن به عنوان یک سازه ی نو و بدیع به دلیل موادی نیز می باشد که در آن به کار  رفته است. این سازه با استفاده از موادی مانند پلیمر ها و الیاف و کامپوزیت ساخته شده است که از خاصیت علوم مکانیکی و فیزیکی و معماری نیز بهره مند شده است و از قابلیت های این علوم در ساختار خود بهره مند شده است. سازه های چادری تنها در مدت زمان کوتاهی نیست که مورد استفاده قرار گرفته است.در واقع بهره مندی از بنا ریشه ی تاریخی نیز می باشد.این نوع ساختار ابتدا توسط فردی به نام ولادیمر شوخوف طراحی و معرفی شد و سپس پس از آن در ساختار برخی از کلیسا ها و و سقف استادیوم ها مورد استفاده قرار گرفت. در واقع این نوع  سازه ها  در ایران نیز ریشه ای کهن دارد و همانطور که می دانید سازه های چادر در ایران  میان کوچ نشینان و افرادی در قبایل عشایر نیز زندگی می کنند هم چنان وجود دارد.استفاده از مواد به کار رفته در این سازه نیازمند تخصص می باشد و نیازمند است که از نظر اندازه و وزن و ویژگی هایی مانند مقاومت و در جه  شفافیت  و دوام و ضمانت  و انتشار آتش توسط مهندسان و طراحان و کسانی که در این زمینه تخصص دارند مرود ارزیابی و برسی قرار گیرد.این نوع سازه از پوسته پارچه مانندی تشکیل شده است که حالت کششی دارد و قوس ها و ستون هایی که معمولا در کنار این پوسته ی پارچه مانند می باشند با هدف این است که  در مقابل فشار باد و طوفان از پارگی آن جلوگیری حاصل  شود.

call2 - سازه های چادری