قبل از این که بخواهیم معایب این سازه ها را برسی کنیم بهتر است به طور خلاصه بیان کنیم که این سازه ها چیست.سازه های چادری معمولا به سازه های غشایی نیز شناخته می شوند.احتمالا  می دانید که این سازه ها معمولا زیر مجموعه ای از سازه های فضایی می باشند. در واقع این نوع سازه کششی بوده و  به دلیل شکل سایه بان مانندی که دارد شفاف،انعطاف پذیر و سبک می باشند.این نوع ساختار ابتدا توسط فردی به نام ولادیمر شوخوف طراحی و معرفی شد و سپس پس از آن در ساختار برخی از کلیسا ها و و سقف استادیوم ها مورد استفاده قرار گرفت. در واقع این نوع  سازه ها  در ایران نیز ریشه ای کهن دارد و همانطور که می دانید سازه های چادر در ایران  میان کوچ نشینان و افرادی در قبایل عشایر نیز زندگی می کنند هم چنان وجود دارد.این سازه با استفاده از با کیفیت ترین مواد و بهره مندی از علوم و  فناوری نوین ساخته شده است.این سازه با استفاده از موادی مانند پلیمر ها و الیاف و کامپوزیت ساخته شده است که از خاصیت علوم مکانیکی و فیزیکی و معماری نیز بهره مند شده است و از قابلیت های این علوم در ساختار خود بهره مند شده است. سازه های چادری تنها در مدت زمان کوتاهی نیست که مورد استفاده قرار گرفته است.در واقع بهره مندی از بنا ریشه ی تاریخی نیز می باشد.

call2 - معایب سازه های چادری

 

در واقع با توجه به فرم و شکلی بدیع و کم نظیری که دارند از  زمان راه اندازی آن ها تاکنون بسیار مورد استقبال  قرار گرفته و به طور مداوم در پروژه هایی با متراژ های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. به گونه ای که امروزه این بنا در مکان های مختلف کاربرد دارد. ممکن است در نظر اول این بنا برای اماکن ورزشی مانند استادیوم ها  مناسب به نظر برسد زیرا همانطور که گفته  شد این سازه  حالت سایه بان نیز دارد.به طور کلی مزایای این سازه ها بیش تر از معایب آن می باشد. در واقع عملکرد درست آن باعث شده است که باوجود معایب کم تری  که دارد جایگزین بسیاری از سازه های دیگر شود. احتمالا در نگاه اول گمان کنید که برای قرار گرفتن به عنوان سقف یک استادیوم حالت سایه بان قرار گرفته اما باید بگوییم که از  زمان ورود این نوع سازه ی بدیع به زمینه های ساخت و ساز و معماری این نوع بنا نه تنها در اماکن ورزشی بلکه در موقعیت های مختلف نیز کاربرد دارد.در واقع محبوبیت این نوع سازه و شناخته شدن آن به عنوان یک سازه ی نو و بدیع به دلیل موادی نیز می باشد که در آن به کار  رفته است.بنابراین معایب سازه های چادری بسیار کم تر از مزیت های آن می باشسد زیرا بسیاری از کسانی که از این سازه ها استفاده می کنند به دلیل وجود قابلیت های آن به سمت استفاده از آن روی می آورند. اما طبق نظر برخی ها این معایب در این سازه ها وجود دارد که طراحان و مهندسین لازم است در صدد رفع آن برآیند.

 

استخر 13 - معایب سازه های چادری

 

معایب سازه ها ی چادری چیست؟

گفته می شود که یکی از این معایب  سازه های چادری وجود دوام و طول عمر پایین مصالح است. البته این موضوع بستگی به این دارد که مهندسان و طراحان این سازه با توجه به کیفیت مواد ساخته و تولید شده بهترین آن ها را انتخاب کنند تا بتواند در مدت زمانی که این سازه در معرض شرایط آب و هوایی مختاف مانند طوفان و باران و … می باشد استحکام خود را حفظ کند.در واقع پارچه ای که روی این سازه ها قرارداده شده است معمولا از نوع پی وی سی و مناسب است ولی ممکن است که به دلیل حالت پارچه ای بودن آن مقاومت کم تری در مقابل آتش سوزی داشته باشد.در واقع به دلیل جنس پارچه مانند آن موجب گسترش حریق می شود.هم چنین انرژی زیادی نیز برای کنترل تنظیم محیط لازم است که توسط این سازه قرار داده شود.استفاده از مواد به کار رفته در این سازه نیازمند تخصص می باشد و نیازمند است که از نظر اندازه و وزن و ویژگی هایی مانند مقاومت و در جه  شفافیت  و دوام و ضمانت  و انتشار آتش توسط مهندسان و طراحان و کسانی که در این زمینه تخصص دارند مرود ارزیابی و برسی قرار گیرد.این نوع سازه از پوسته پارچه مانندی تشکیل شده است که حالت کششی دارد و قوس ها و ستون هایی که معمولا در کنار این پوسته ی پارچه مانند می باشند با هدف این است.

a - معایب سازه های چادری

بنابراین در  زمینه ی بحث معایب این سازه ها می توان گفت که برخی از انواع این سازه ها مقاومت پایینی نسبت به حرارت دارا می باشند .و ممکن است که برخی از انواع این سازه ها طول عمر کم تری به نسبت سایر مواد مانند فولاد  و آهن دارد. البته این جنبه از معایب که برخی می گویند به نسبت کشش و فشار مقاومت کمی دارد ممکن است برای همه ی نوع آن صدق نکند. در واقع بسیاری از انواع آن ها نیز دارای قدرت مقاومت زیادی در براربر منیروی بیرونی و فشار و کشش می باشد و این مسئله کاملا به انتخاب درست نوع مواد بستگی دارد. که با کیفیت و توسط تیم حرفه ای انتخاب و نصب شود.به طور کلی این سازه ها که نمونه ی سنتی آن روی عشایر و کوچ نشینان قابل مشاهده است استحکام مخصوص به خود را در هر شرایط آب و هوایی  و مختلفی را دارا می باشد. امروزه نمونه ی صنعتی آن با استفاده از مواد با کیفیت و تکنولوژی روز دنیا قابل بهره ورداری است . بنابراین این سازه نیز مانند بسیاری از بناهای ساخته ی شده معایب مخصوص به خود را دارد ولی در کل مزیت ها و کاربرد آن بیشتر از معایب آن می باشد. و به صورت گسترده توسط افرادی که در ساخت و ساز مشغول هستند مورد استفاده قرار می گیرد.به طور کلی این سازه ها از  زمان ورود آن ها به عنوان یک بنای بدیع و زیبا در صنعت معماری و ساخت و ساز توانسته نیاز طیف عظیمی ازدر خواست کنندگان و پروژه های مختلف را بر طرف نماید.

 

call2 - معایب سازه های چادری