تاریخچه سازه های چادری

از زمانی که مغول ها از دشت ها رانده شدند و در یورت هایشان زندگی میکردند سازه های چادری با ماست.

call2 - تاریخچه سازه های چادری

یورت : یورت یا یورد اسمی است که  عشایر مغول و ترک در آسیای میانه به چادر هایی که به عنوان خانه استفاده قرار می‌گیرند می‌گویند.چادرهای یورت معمولاً از پشم و پوست حیوانات درست شده‌اند و قابل حمل هستند.

ی چنگیزخان33 300x141 - تاریخچه سازه های چادری

شواهدی و مدارکی وجود دارد که  حاکی از آن است که حتی رومیان در قرون وسطی آمفی تئاتر کولوسئوم (بزرگترین تماشاخانه در امپراتوری روم) را با سایه بان هایی بزرگ پوشیده بودند، این سایه بان ها را به وسیله چرخ و قرقره برافراشته بودند. که تماشاچیان را از عناصر طبیعی مثل آفتاب و باران و… محافظت میکرده است . این طرح ها دوباره به صورت واقعی تر توسط فری اتو (Frei Otto) آلمانی در نیمه قرن بیستم به دوران ما برگشتند.

تعریف ساختارهای سازه چادری:

سازه غشایی یا چادری یک پوسته نازک و انعطاف پذیر است که اغلب تحمل بارها و فشارهای پیش روی را دارد.از تجهیزات سبک و محکم ساخته شده است .

سازه غشایی یا چادری صحرایی : از نظر مفهومی شبیه سازه های چادری دیگر است فقط رویه آن با شبکه ای از کابلها پوشیده شده است . (سالن ورزشی جده در عربستان سعودی که طراحی آن توسط فری اتو صورت گرفته است)

یک نظریه غلط در رابطه با سازه پارچه ای هست که این ساختار نمیتواند شرایط بدی آب و هوا را تحمل کند، اساس پارچه کشسان و قابل ارتجاع هست ، و تنها درصد کمی از کشسانی آن بعد از 20 سال مصرف و استفاده از بین می رود.

سوال متداول در رابطه با سازه چادری

چرا چادرها این شکلی هستند؟  تکه های صاف و پهن بزرگ پارچه در تحمل بار خیلی ضعیف هستند؛ و کشش و انحنا مقاومت چادر ها را در مقابل تحمل فشار بیشتر میکند. تصور کنید که 4 نفر از شما هر کدام یک سر طنابی را که از یک توپ تنیس رد شده را به سمت خود میکشید،  نفر پنجم راحت به سادگی میتواند توپ را منحرف کند ؛ (شکل 1)

شکل 1 1111 - تاریخچه سازه های چادری                                               the tents structure system 8 638 - تاریخچه سازه های چادریشکل 2

 

یک چادر بزرگ آویزان و شل و ول را در نظر بگیرید دو سر مخالف طناب را به طرف بالا بکشید و دو سر مخالف دیگر را به طرف پایین ؛ در این حالت توپ تنیس در فضا قفل میشود( شکل 2) این قائده را درمورد پارچه چادرها باید به کار گیرید و شما انحنای دوبل دارید , و استحکام سازه چادری بالاتر میرود.

 

 

 

 

 

 

 

 

call2 - تاریخچه سازه های چادری